zondag 13 november 2011

Goed voorbereid

Amerikanen zijn in alles voorbereid. Eind oktober kwam Scott, onderdirecteur van onze school, in onze klas en hij kwam vertellen dat het bijna november was. Nu zijn wij in onze klas geestelijk goed bij de tijd, maar ik was even helemaal hersendood toen Scott vertelde dat je uit moest kijken dat je in november niet verkouden werd. Grappig dat je alleen in november ziek of verkouden kan worden hier en niet in december. Dat is schijnbaar zo bepaald. We kregen dus een les in goed hoesten, ‘Cover your cough’. Inclusief een presentatie en een A4tje, waar alles nog eens haarfijn werd uitgelegd. Er werd voorgedaan hoe je in je handpalm moest hoesten, in je elle boog moest niezen en dat we allemaal handsanitizer moesten gebruiken na één van deze opgenoemde dodelijke daden. Ik vraag me al twee en halve maand af wie aan het begin staat van deze dominorij, ze aantikt zodat de hele rij begint om te flikkeren. Ik bedoel hiermee: wie bedenkt eigenlijk zoiets als ‘Cover your cough’?
De meeste Amerikanen zijn trouwe volgelingen en ik geloof dat men hier elkaar allemaal aansteekt. Ik heb het hier niet over het verspreiden van bacteriën als je hoest, maar over dat domino effect. Bijvoorbeeld de dagen voor 11 september waren erg gespannen. Overal waren ze hier op voorbereid; in de ‘T’, in de supermarkten en malls, scholen, straten, noem maar op. Op iedere hoek dacht men een verdacht pakketje of koffer te zien staan. De tv stond hier op 10 september de hele dag keihard aan en wat we zagen waren paniekerige live verslaggevingen van misschien wel verdachte terroristen in een hotel. Ik denk dat er in die eerste week van september veel onschuldige mensen zijn opgepakt. Lieve lezers, wilt uw kind een verslag of presentatie houden over massa hysterie, stuur ze dan even begin september naar Amerika. Ik weet, je mag dit soort gebeurtenissen zeker niet vergeten en persoonlijk vind ik het heel goed om dit te herdenken. Maak er alleen geen hysterie of drama van zodat de intentie van wat we herdenken wordt vergeten. Het vreselijke idee alleen is dat men nog steeds (en overal) een aanslag zou kunnen plegen en niet alleen in de maand september.

Gelukkig zijn er ook ‘vrolijkere’ dagen zoals Halloween en Kerstmis. Op 31 oktober is alles nog vampiers, pompoenen, hel en verdoemenis en op 1 november is bij toverslag alles veranderd in Kerst! De pompoenen staan nog na te glooien op de veranda’s en je breekt hier je nek al over de kerstslingers en de kerstballen. Alles is ook gelijk in sfeer; omgetoverde winkels, de muziek, de geuren en de kleuren. Ook de commercie springt hier handig op in. Het is dus echt bewezen dat als men bij Starbucks alles in de Kerstsfeer gooit, de omzet gelijk stijgt. De Amerikanen zijn dol op de bordeaux rode Kerstbekers met koffie. Nou ja, koffie…gooi wat gebak, melk, koek en advocaat met wat koffiebonen in een blender en je hebt iets wat ‘Eggnog Latte Christmas Blend Macchiato’ heet. Niet te zuipen zo zoet. Sommige Amerikanen zijn hier tegen de vroege komst van Kerst, want tussen Halloween en Kerst komt nog Thanksgiving. Thanksgiving viert hier met familie. Ook dit is bepaald dat je op visite MOET bij je familie en je dankbaar MOET zijn die dag. Ik ben zeer dankbaar dat Scott mij heeft geleerd goed te hoesten en te niezen zodat ik anderen niet ziek maak in de maand november… Wacht maar tot het december is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten