woensdag 2 november 2011

Halloween

Ik heb dus een lijstje in mijn hoofd met alles wat ik zou willen zien, maar vooral wat ik mee wil maken in de tijd dat ik hier ben. Zo ook Halloween op 31 oktober. Iedereen weet dat ik gek ben op Halloween. Ik ben ook altijd op mijn best in de herfstperiode en ik ben gek op al die oranje, rood en bruine kleuren. Ook griezelige dingen krijgen mijn aandacht.
Toen begin september de zon nog zes meter in mijn poepertje scheen en het buiten nog een graad of dertig was, verschenen her en der al de eerste oranje pompoengezichtjes. Hetzelfde als in Nederland, waar dan de eerste pepernoten en chocolade letters in de schappen liggen. Te gek voor woorden eigenlijk. Al gauw werd het heel veel. De ‘Target’ is een hele grote winkel. Een winkel waarvan ik moet huilen, want je kunt het zo gek niet bedenken of ‘Target’ verkoopt het. Veel winkels in één winkel eigenlijk. Ik denk dat veel vierdaagse lopers daar goed kunnen trainen, want je loopt je de blaren op de voeten. Ik sloeg ook stijl achterover toen ik in de ansichtkaarten afdeling kwam. Een complete muur met alleen maar Halloweenkaarten. ‘Baby’s 1st Halloween’, ‘Grandma wishes you a terrible night’, ‘For my sister, I’ll hope you die on Halloween’ en noem het maar op, die Amerikanen hebben voor elke gelegenheid wel een kaart met passende tekst. Zie foto:

De schappen puilden uit met heksen, skeletten, pompoenen en meer heidense zaken. Heerlijk! Ook de snoepleveranciers zijn duidelijk met extra grote Halloweenzakken aanwezig; Mars, Twix, Reese’s, M&M’s, noem ze maar op. Allemaal in 3 kiloverpakkingen, niet te geloven. Voor de mensen die het nog niet weten, de kinderen mogen op Halloweenavond, vanaf een uur of vier, verkleed de straat op om bij mensen aan te bellen en “Trick or Treat” te roepen. De bewoners geven de kinderen dan snoep, die in een speciaal mandje gaan. Dit mandje ziet er meestal uit als een heksenketel of een pompoenhoofd. In feite is het gewoon schooien om snoep en is het allemaal een enorm commercieel vreetfestijn.

Voor volwassenen verloopt dit feest een beetje anders. In de aanloop naar het Halloweenweekend worden er overal verkleedfeestjes gegeven. Eindelijk kan de conservatieve Amerikaan zich uitleven als gorilla, tovenaar, pooier en vooral als hoer. De kittige outfits voor de dames zijn allemaal erg sletterig, als ik het zo mag zeggen. Ik wist niet dat Roodkapje jarretels onder haar veel te korte rokje droeg. Als ze ook maar even voorover bukt kijk je recht op haar mandje met lekkers. Dat is mij vroeger nooit verteld. Of stelt u zich een Dora voor met iets teveel decolleté en een enorme Zwieber. Mijn eerste feestje was op school waar ze het nogal netjes hielden. Ik stond lekker voor schut als een Hollandse zombie boer, compleet met klompen. Het feestje was wel aardig en ik was blij dat er meer schoolgenoten verkleed kwamen. Ook hier was veel snoep aanwezig. In de hal stonden complete schalen met muffins, gebak en taart. In het weekend zijn we met een groepje naar een geweldige gaybar geweest en als ‘wij’ ergens goed in zijn dan is het wel verkleden. De één na de ander had een fantastische pak aan. De trambestuurder met teveel borsthaar kwam als nachtclubdanseres inclusief een enorme rode verentooi, oorbellen en naaldhakjes. De iets te gespierde melkboer kwam als Cher, de kale buurjongen als Popeye en de mannen van kantoor kwamen als een compleet stewardessenteam. Het was een geweldig schouwspel.


Op de dag zelf ben ik rond een uur of vier door de wijk gaan rondlopen en heb genoten van de zonsondergang en kreeg echt dat spannende en creepy gevoel. Overal uitgeholde pompoenen op veranda’s, prachtige verlichting en spookachtige geluiden. De mensen waren ook erg vriendelijk en echt allemaal wensten ze mij een “Happy Halloween” toe. Ik vond vooral de fanatiekelingen het leukst. Deze mensen zijn volslagen gek en proppen hun voortuin vol met de vreselijkste taferelen, zoals een compleet kerkhof met zombies op batterijen of een nagemaakte scene uit Saw. Op één veranda zat een levensgrote pop op een elektrische stoel in een dwangbuis en als je in de buurt kwam ging hij ‘aan’ en je stond stijf van de schrik, zo ging dat ding dan tekeer. Compleet met geschreeuw, rook en lichten. Ik zie dat geval al in je schuur staan na Halloween. Met zo’n laken eroverheen en dat dat dan onverwacht aangaat. Dit alles was niet voor de allerkleinsten natuurlijk, maar ik moet ergens wel glimlachen.



Daarna hebben Nita en ik haar nichtje Jada opgehaald om in een bepaalde wijk snoep op te halen. Jada is een schattig meisje van zes jaar en ze zegt niet veel, maar haar ogen glunderen als er weer een lading snoep in haar mandje werd gegooid. De wijk was groot en prachtig versierd. Het was er enorm druk en er was drinken en snoep in overvloed. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Ook hier veel pompoenen, duiveltjes, heksen en ander gespuis, maar allemaal op een wat kindvriendelijke manier. Ik heb erg genoten, maar ik heb me ook achter de oren gekrabd en me afgevraagd of dit feest wel echt naar Nederland moet komen. Het is zo typisch Amerikaans. Ik heb wel weer ideeën genoeg voor op mijn werk, ik stroom zowat over! Nogmaals, het was echt fantastisch, ik kan dit van mijn lijstje afvinken. En hoe het ook kan, precies op 1 november was alles veranderd in Kerst! Op naar de volgende ervaringen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten