donderdag 22 september 2011

Salem

Vandaag ging een langgekoesterde wens van mij in vervulling, een bezoek brengen aan het stadje Salem. Salem heeft altijd een enorme aantrekkingskracht op mij gehad, dit vanwege alle griezelfilms en boeken over dit stadje. De laatste jaren staat het bekend als hét Halloweenstadje van Noord Amerika. Ik zal proberen een korte beschrijving te geven.

Salem is een stad in de Amerikaanse stad Massachuttes, ongeveer 23 km ten noordoosten van Boston. Het stadje is vooral bekend door de heksenprocessen van Salem van 1692, die de stad gebruikt om de toeristen naar Salem te lokken.

Ik kwam aan met de trein en hoopte op een prachtig ouderwets, statig stadje tussen de rood wordende Iepen met een spannende setting. Ik hoopte ook op van die kraaien op zo’n kromme straatlamp die gevaarlijk naar je aan het kakelen zijn. Mijn fantasie gaat altijd goed met me op de loop. Helaas kom je aan op een soort verroest, grijs en koud stationnetje wat naast een autosloop ligt. Terwijl ik naar het centrum wandel valt het me ook dit keer op, net zoals in Boston, dat oudbouw en nieuwbouw echt letterlijk en figuurlijk naast elkaar liggen. Een prachtig landhuis heeft een autogarage als buren. Of een Dunkin Donuts, waar je hier overal mee wordt doodgegooid. Ik loop de route volgens een kaart en kom zo langs de bezienswaardigheden en een winkelstraat. Het ziet er allemaal erg nieuw uit, het is alsof ik door de Waterstraat van Tiel loop. De winkeltjes trekken me wel aan, de een na de andere heksenhoed, kraai, bezem, zwarte kat, afgehakt hoofd en pompoen in de etalage lonken mij naar binnen. Het valt me trouwens ook op dat er in het stadje vele ‘echte’ heksen rondlopen, de zogenoemde wicca vrouwen.

Wicca is de belangrijkste neoheidense natuurreligie, in 1954 gepopulariseerd door ene Gerald Gardner, die het toen 'hekserij'of 'heksencultus'noemde en haar aanhangers 'de wicca's'. Wicca is een min of meer georganiseerde vorm van hekserij, maar dit betekent niet dat deze begrippen synoniem zijn. Moderne wicca is behalve een natuurreligie vooral ook een ecologisch en feministisch geïnspireerde filosofie. Bent u er nog bij? Ik stel me altijd van die vrouwen voor met heel veel schaam- en okselhaar die tegen een boom in het bos staan te lullen. Die zich in een rivier wassen met eieren. Althans, dat denk ik dan.


Een vriendelijke grijze vrouw in soort touwachtig jute gewaad, met veel knopige ringen en frutsels met drakenpiemels, lacht me vriendelijk toe vanachter zo’n echt toonbankje en probeert me een potje met kikkertenen of drakenbloed aan te smeren. Het grappige is dat ze in deze winkel ook echt van dit soort zaken verkopen, zoals gedroogde konijnenogen of katte pootjes. Het winkeltje staat overvol en de geur van kaneel en zoetigheid werken wel mee met het complete plaatje. Het schijnt dat dit winkeltje ook vaak last heeft van dierenactivisten. Sommige gebouwen in Salem zijn ook echt prachtig en oud, ook het kerkhof helpt wel qua griezelgevoel. Ik heb ergens wel genoten deze middag en ik kom zeker terug, want vanaf 1 t/m 31 oktober wordt daar uitbundig Halloween gevierd tijdens de ‘Haunted Happenings’.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten