maandag 26 september 2011

Eten

Een veel gestelde vraag aan mij is: eet je niet teveel daar in Amerika? Lieve mensen, nee, dat doe ik niet en ik kan het ook niet. Het lijkt wel of er in veel voedsel hier veel suiker of zoetstof is toegevoegd. Je kunt je inderdaad echt tonnetje rond eten. Het dagelijkse eetpatroon van de Amerikaan ziet er als volgt uit; in de ochtend heeft met een ontbijt, deze bestaat uit vele dingen, zoals daar zijn, melk (light, low fat of half and half), thee, sinaasappelsap of koffie. Dan komen daar nog de ontbijtgranen, muffins, eieren, bacon, spek en ander beleg om de hoek kijken. Brood wordt gesmeerd met voornamelijk een light mayonaise, de ‘Miracle Whip’. De bekers worden gevuld met bijna halve liters en de borden met genoeg voor een complete kleuterklas.

Tijdens de ochtend wordt er veel koffie gedronken, meestal halve liters, dit rond de klok van tien met daarbij de vele lekkernijen die je glazig (van de suiker) vanachter een vitrine je toeschreeuwen. Ik ga de keuzes in koffie hier niet benoemen, ik lijk wel gek! Muffins in allerlei soorten en maten, pecan broodjes, peanutbutter/jam/chocolade scones dringen allemaal voor om in die gewillige mond te belanden. Ik geef toe, zo’n druipende en warme caramelcroissant met noten om half tien in de ochtend is het toppunt en mijn tong maakte van blijdschap een pirouette. Zo ook mijn maag en na een halve caramel chocolate pumpkin latté met wipped cream, moest ik echt naar de wc rennen. Sproei!
De lunch is om één uur in de middag en de keuzes die je hebt qua eten zijn ongelofelijk. Ik spreek even over het plaatsje Cambridge, Harvard square, waar ik dus naar school ga. Een overdaad aan ketens zoals McDonald’s, Starbucks, Dunkin’Donuts, Pizza hut, China Wok, Wendy’s en natuurlijk de Subway. Van hamburger tot rijst en curry, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het hier in een straal van drie meter. Nou ja, ik mis wel de zuurkool met worst. Alles in enorme porties en teveel. Ook de bijgerechten zijn heftig en groot. Rond half vijf is het ‘snack time’ en vliegen ze met z’n allen boven een schaal (zeg maar badkuip) rauwkost. Ja, om nu weer iets vets te eten is toch te gek. We spuiten er alleen een halve liter slasaus overheen. Ook is het dan tijd voor een smoothie, yoghurt of fruit.
Om ongeveer zeven uur in de avond is het ‘dinner time’ en dan krijgt men een groot bord eten toegediend. Ik eet vaak in de avond bij het huis, de andere studenten zijn dan meestal ook aanwezig. Het eten wat Nita maakt is bijzonder lekker, ze zorgt heel goed voor ons. Gelukkig kunnen we zelf de porties aangeven. Eten mag ook niet verspild worden, dat is een gouden regel hier in het huis, maar ook in de rest van Amerika. De keukenkastjes puilen uit van de Tupperware en de koelkast staat overvol met overgebleven eten. Ik vind dit soms erg vies, ik heb laatst een praatje gemaakt met een bak chili con carne, die bijna uit zichzelf de koelkast uit wandelde.
Ik heb al heel snel geleerd dat ik niet van dat vele eten houd. Het kwam me na drie dagen mijn poriën uitzetten. Ik start met sinaasappelsap en wat toast, heb om tien uur mijn bakkie koffie, eet dan pas om één uur een kleine salade of soep en ik heb de smoothie ontdekt rond vijf uur. Zalig! ‘s Avonds heb ik mijn ‘gewone’ bordje eten. Qua snoep vindt de pindakaas M&M’s wel erg lekker, deze zijn ook een beetje verslavend. Ik doe mijn zakje maar weer dicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten